reklama

Ako Slovák vidí Západný svet a ako západný svet vidí nás.

Myšlienky a názory slovenskej študentky, ktorá už druhý rok študuje v Anglicku na univerizite.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)
Obrázok blogu

Tak už som tu druhý rok. Už druhý rok bývam s Angličanmi pod jednou strechou, zápasím so “západniarskym“ štýlom výuky, niekedy sa smejem, niekedy plačem. Koniec-koncou je to ten najlepší tréning do života. Ale je tu veľa Slovákov a vždy sa nájdu okolo Teba dobrí ľudia, keď vieš kde hľadať.

Pamätám si, na to ako nám profesorka zadala našu prvú esej. Bola to práca o psychológii o makakoch, ktoré sme mali pozorovať v ZOO. Nemala som ani páru, čo také výnimočné sa dá o nich písať. Moje myšlienky boli naladené na štýl slovenského školstva t.j. “píš čo ti diktujú a odrecituj čo ti povedali“ a nie na “nájdi si materiály a kriticky zhodnoť, čo si myslíš“. Pravdupovediac, mi to trvalo asi rok a pol, kým som vlastne prišla na to, čo presne sa odo mňa očakáva. Môj slovenský skromný pohľad ma dlho neupustil od myšlienky: “Ako môžem kritizovať prácu niekoho, kto je v tomto odbore už dvadsať rokov?“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže v škole som sa udomácnila a už viem, čo sa odo mňa očakáva. Ďalší problém boli ľudia. Hlavne ľudia v mojom veku (20-25 roční). Nevedela som ako sa koktavý cudzinec skamaráti s rodenými Angličanmi. Väčšinou to začalo a zároveň skončilo pozdravom a rozhovorom o škole a o počasí. Potom ako keby sa otočili a už nemali so mnou trpezlivosť. Pýtala som sama seba: „Prečo sú takí exkluzívni? Snáď to je len mojou angličtinou“. Asi po roku sa to mierne zlepšilo, už sme si síce vzájomne rozumeli úplne všetko, no vždy tu je evidentý odstup.

O rok prišli noví ľudia, prváci. Bolo to skvelé byť akási “mama“, ktorá ukazuje svojím deťom ,čo robiť a kam ísť. Bolo však vidieť na ich očiach sklamanie. Videli, že ich Anglicko tak neprijalo akoby očakávali. Nevedela som nájsť správne slová ako im to vysvetliť. Na druhej strane mi Anglická náklonnosť nechýbala. Vždy som si našla kamarátov medzi cudzincami a predsa sa našli v menšine aj milí zlatí Angličania ochotní pomôcť, poradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes hľadám odpoveď prečo sú Angličania tak odlišní od zvyšku sveta. Prečo si Slovák lepšie rozumie s Indom a Korejčanom než s Európanom? Anglická a Americká školská výuka a výchova je úplne odlišna od zvyšku sveta. Výchova obsahuje prvky humanizmu (deti netreba biť, treba ich nechať nech sa prejavia) a školstvo do 18-teho až 19-teho roku života nie je na báze autority (dieťa sedí a počúva alebo píše) ale na báze rovnocenného partnerstva (dieťa treba naviesť na to, aby samé pochopilo látku a tváriť sa viac ako rovnocenný partner než autorita). Myslím, že myšlienka rovnocenného partnerstva nie je až taká zlá, až na to, že stráca prvky disciplíny. Takže ak by sa to vyvážilo, “vzkypelo“ by z toho niečo veľmi dobré. Povedala by som, že slovenská školská výuka (do maturity) je viac podobná Španielsku, Nemecku, Taliansku, strednej Európe, Južnej Afrike, Indii... než Anglicku alebo USA.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa mňa na Slovensku zase prevláda opační extrém, keď si chudák Slovák myslí, že nikdy nedosiahne úspech v európskom merítku a je spokojný s tým čo má. Slovensku často chýba hrdosť k svojej krajine a pritom si myslím, že Slováci v Anglicku robia veľmi dobrú reklamu zvyšku sveta. Mám veľa medzinárodných kamarátov, ktorí sa chcú pozrieť na Slovensko už len z toho dôvodu, že spoznali veľmi milých Slovákov a sú zvedaví na ich krajinu. Moja kamarátka Kórejka sa prišla pozrieť na Bratislavu v januári a veľmi sa jej u nás páčilo.

Je smutné, že v Anglicku ponúkajú cestovné kancelárie dovolenky do Bulharska a do Prahy, ale o Slovensku sa vôbec nič nepíše. I keď sa pred pár rokmi málo propogovať video o Slovensku, neviem vôbec o nikom kto ho videl.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je smútne, že mi Slováci nikdy neoslavujeme deň vzniku republiky a vieme tak málo o tom ako vlastne Slovenský národ vznikol (a to si stačí prečítať pár článkov z Wikipédie). 

Je smútne, že nás záraďujú do Východnej Európy medzi štáty veľmi podobné Rusku, kde ľudia žijú z ruky do úst.

Nie som žiadny národovec a veď sama mám veľmi dobrých kamáratov, ktorí sú Slovenský Maďari, ale len opisujem čo vidím a čo by sme mali zlepšiť. Buďme hrdí na to čo máme, veď Slovensko sa celkom pekne “pozviechalo“ z komunistického režímu a i keď platy nie sú až také ružové a byty nehorázne drahé, naša krajina urobi

la odvtedy strašne veľký krok vpred. 

Viera Tarčová

Viera Tarčová

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som dvadsaťročné dievča, ktoré sa zrazu ocitlo v úplne inej krajine, musí si sama nakupovať, variť, občas žehliť a prať :) Veľmi ju to baví, pretože už prestáva byť "len" dieťa svojich rodičov, ale konečne sa cíti ako dospelý človek, ktorý je zodpovedný sám za seba. Občas je stratená tu na Univerzite, medzi Angličanmi... ale snaží sa držať sa pevne a nepustiť... Držte mi palčeky ! Zoznam autorových rubrík:  Môj život v AnglickuSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu